Som langvarig syk får du MYE papirer fra leger, sykehus og andre. Her er mine beste tips til å få orden i kaoset!
1. Be om kopier av ALT! Epikriser, legeerklæringer, blodprøvesvar, journal etc. Din helse – din rett til å få kopi av alt som handler om deg.
Dette gjelder også alt av papirer fra NAV, forsikringsselskap, arbeidsgiver og andre som er involvert i saken din.
De fleste tenker ikke på gjøre dette for de skal jo snart bli friske igjen!! Men det VIL komme til nytte og du kan begynne nå. Det går an å be om kopier av gamle ting også.
Noen legesentre tar litt betalt for å for eksempel skrive ut journal og sende den til deg.
2. Skaff deg en scanner og få gjerne hjelp nå, for du må scanne inn ALT av papirer og lagre som PDF.
Gi filene navn som gir mening, som f.eks.: «2017 06 10 Blodprøver fastlege».
3. Bruk en app som Dropbox eller OneDrive eller lignende. Dette er ditt digitale arkiv, som er lagret i skyen/cloud og som er tilgjengelig på alle enheter der du har installert appen, så lenge du er koblet til nett via WIFI eller 3G/4G.
Lag mapper for å sortere filene i, for eksempel en for NAV, en for fastlegen, en for blodprøver osv.
Legg gjerne til passordbeskyttelse, siden dette er sensitiv informasjon.
4. Synkroniser disse mappene mellom flere enheter, som nettbrett, PC og telefon. Sett på automatisk synkronisering så alt er oppdatert til enhver tid.
(Med for eksempel Dropbox kan du velge hvilke mapper som skal vises på hver enhet, slik at du for eksempel kan ha bare de viktigste mappene synkronisert til og tilgjengelig på telefonen, for å spare lagringsplass.)
5. Nå har du tilgang til alt av relevant informasjon uansett hvor du er! Sitter du på legekontoret og skulle ha hatt brevet fra NAV å vise legen? Ikke noe problem – hent det opp på telefonen eller nettbrett der og da!
Så kan du alltids printe ut og sende en kopi senere hvis legen trenger det. Men informasjonen fikk du gitt fort!
6. Med søkefelt på PCen er det kjempelett å spore opp de dokumentene du trenger for eksempel til en NAV-søknad, gitt at du har brukt litt smarte navn.
Høres det mye ut? Ja, det er litt arbeid. Men etter hvert gjør du dette nesten automatisk. Gi oppgaven til noen andre i familien hvis du kan, så får du avlastning.
Jeg skal love deg at dette vil komme deg til nytte!
Jeg har selv bladd opp blodprøvesvar og legeerklæringer på iPaden når jeg har vært innlagt på sykehus. Det gjorde stor forskjell, fordi da fikk de se infoen fra en annen kilde enn bare meg, og infoen gjorde at de kunne gi en mer riktig behandling!
Bruk teknologien som finnes!! ?
BONUS: Du lærer en god del om informasjonsbehandling, bruk av ulike apper/software og annet ved å gjøre dette. Det er ferdigheter som kommer godt med i andre sammenhenger også!
Masse lykke til!!
Fortell gjerne i kommentarfeltet om dine egne systemer og kanskje du har noen tips å dele du også?
??????
PS: Dette innlegget er en tips-post og en enkel forklaring. For mer informasjon om hvordan du bruker de ulike teknologiene/appene/programmene jeg nevner her må jeg henvise deg til guider og instruksjoner du finner på nett. Google er din venn! Jeg har dessverre ikke kapasitet til å være teknisk support. ?
4 kommentarer
SUPERFINT Cath – dette var virkelig nyttig! Jeg tar med meg flere av tipsene dine, for min erfaring er lik din – disse papirene er det smart å ha god oversikt over – og lett tilgjengelig.
En stor takk og en varm klem til deg, Cath – fra Charlotte ♥︎
Tusen takk og en varm klem tilbake! <3
Denne artikkelen var kjempefin Cathrine, mange gode ideer
Kjempehyggelig å høre! <3