Jeg er glad i god mat og glad i å gå ut og spise, og jeg surfer ofte rundt for å finne en restaurant med nye smaksopplevelser og som passer til anledning og følge.
Det som slår meg er at mange restauranter har fryktelig dårlige websider. Ofte er det overdreven bruk av effekter og sider som er lite tilpasset mobile enheter. Det sistnevnte er jo utrolig dumt, for får jeg er restauranttips «på farten» slår jeg det selvfølgelig opp på telefonen med en gang for å lagre meg en huskelapp. Og så virker ikke sidene på mobil!
Jeg tror mange restauranter bruker lite tid og penger på å tenke på hvor viktig det er at kundene får tilgang til riktig og god informasjon, raskt. En snasen presentasjon med spinnende elementer er lite verdt på nett, så lenge du gjemmer åpningstidene til restauranten langt nede i en undermeny.
Er det to ting man absolutt bør passe på at er svært synlig fra forsiden av restaurantens nettside, så er det dette:
– Åpningstider med kontaktinfo (gjerne med link til booking på nett)
– Link til meny eller underside med de ulike menyene (f.eks. for lunsj og middag, men husk å skrive tidspunkt for når de ulike menyene gjelder!).
Gjør det enkelt for kundene dine å se hva du serverer, og når de kan spise der. 🙂
Søndagsgodt fra Sushi & Thai på St. Hanshaugen som har åpningstider og meny lett synlig på nettsiden! 😀 (Og veldig god mat i tillegg.)
En annen ting jeg ville ha sjekket om jeg drev restaurant, er at det ligger tilgjengelig noen fristende bilder på nettsiden som kan legges ut på Pinterest. Mange deler restauranttips på den måten, men jeg har kommet over noen restauranter der det enten bare er videoer eller bilder som ikke kan pinnes (fordi de er lagt i et galleri som åpnes i et annet vindu, for eksempel). Det er vel bedre at kundene kan dele bilder, enn å være redd for at bildene blir brukt andre steder? Gjør det lett å dele!
4 kommentarer
Dårlige nettsider er visst en farsott! Masse flash og blinkende, hoppende grafikk, videoer som tar en evighet og en halv å last inn, og hvis det i det hele tatt finnes brukbar informasjon er den så grundig bortgjemt at man dauer av alderdom før man finner den!
Hvis du virkelig vil ha en utfordring, prøv å finne ut fra Ducatis nettsider om det er noen tilbakekallinger for en 2012 Streetfighter 848. Alt jeg kan si er GRRRR! Og GLEFS!
Jeg håper nesten at de som designet nettsiden deres pådrar seg noe veldig smertefullt som ikke kan behandles. Og som forhindrer dem i å lage flere nettsider.
Og hva er tanken bak den vanvittige frykten for at folk skal bruke produktbilder til noe? Hvis jeg solgte noe på nett tror jeg faktisk jeg ville ønsket at folk distribuerte bilder av produktene mine til venner og bekjente. Enkelte av dem kan jo være potensielle kunder!
Så istedet for å forhindre deling ville jeg nok heller lagt inn nettaddressen på bildene. Da kunne jo folk som kom over dem uten annen informasjon finne ut mer.
Det virker som om det skal være mest mulig fancy, og jeg skjønner bare ikke tankegangen!!
Jeg har tenkt på dette med produktbilder, det må være noe med fotografene og copyright altså. Men egentlig er det utrolig dumt, for hvilken «skade» gjør det at jeg deler et bilde med link til restauranten på Pinterest eller Facebook?? Helt enig med deg, legg inn nettadressen på bildene og la folk bruke dem! (Når jeg ser sider med «ubrukelige» eller manglende bilder så vet jeg bare at de har ikke skjønt noe av delingskulturen i sosiale medier.)
Ja, overdrevne effekter på websider synes jeg hører 90-tallet til. Bare irriterende.
«Det er vel bedre at kundene kan dele bilder, enn å være redd for at bildene blir brukt andre steder? Gjør det lett å dele!»
Dette er så bra poeng! Jeg har jobbet lenge i foto-styling-bransjen og har erfart at tradisjonelt er fotografer sykt redde for at noen skal dele bildene deres. Vise bildene deres slik at de faktisk får gratis markedsføring. Jeg har aldri forstått problemet.
Å bli sett er så viktig!
Interessant å høre din erfaring fra bransjen. Ja, fotografer virker sykt redd for at bildene skal deles. Det er ikke i bedriftenes interesse når det gjelder tilstedeværelse i sosiale medier, så her trengs det en eller annen form for endring!