Cat låner bok – eller IKKE… (eBokBib)

19

Det var vel for en liten uke siden at jeg fikk veldig lyst til å lese noen bøker på norsk igjen.

Jeg har jo noen bokstabler liggende her rundt omkring, men det begynte å bli lite norske romaner, og så blir man jo fristet når folk rundt snakker om fine bøker de har lest.

Så da jeg leste bloggposten til Kristin om eBokBib ble jeg umiddelbart kjempeglad – hurra, jeg kan låne bøker på biblioteket via en app! 😀

Fantastiske greier, tenkte jeg, og satte i gang med nedlasting av eBokBib fra iTunes.

ebokbib

Det første som skjer er at appen spør meg om en «Patron ID», og jeg tenker «hva i huleste er en Patron ID, og hvor får jeg tak i det»?

Jeg får litt hjelp av min godeste twittervenn Lars, som tålmodig mottar min frustrasjon og diskuterer saken med meg.

ebokbib2

Avsporing: Jeg har jo alltid vært glad i biblioteket! Mamma begynte å ta meg med dit før jeg kunne gå. I hele oppveksten dro jeg med meg pose på pose hjem. Jeg leste bøker selv før jeg var 4. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har oppholdt meg på biblioteker rundt omkring i Trondheim, men det er definitivt flere timer enn jeg har brukt på ballspill! 😉 Den eneste grunnen til at jeg ikke har vært på biblioteket i Oslo er at jeg ble syk så kort tid etter at jeg flyttet hit.

ebokbib3

Vel, via info på nett skjønner jeg at jeg må registrere meg som låner på et bibliotek og marsjerer rett over på websidene til Deichmanske, hvor jeg finner et registreringsskjema.

20140120-185119.jpg

Ok, skjema sendt, kode mottatt på mobil og hurra jeg har fått et lånernummer!

Tilbake til appen, og NÅ må jeg vel få til å låne en bok. Jeg logger meg inn, og hurra!! Bøker!

20140120-185059.jpg

Først ser jeg en bok jeg har lyst til å lese, men som er utlånt (ikke spør meg hvorfor elektroniske bøker blir utlånt), så jeg reserverer denne boken.

Deretter finner jeg en bok jeg vil laste ned. Men da sier det stopp gitt.

20140120-185049.jpg

Etter å ha forsøkt flere bøker, hvor det står at de er ledige, rådfører jeg meg med både @ebokbib og sender e-post til biblioteket. Neste dag får jeg svar:

Du må nemlig møte opp personlig på biblioteket og hente et lånekort for å kunne låne bøker via appen! 

Fantastisk.

ebokbib1

ebokbib4

Ikke for å surmule altså, men det er en grunn til at jeg ikke har lånekort på biblioteket fra før. Som stort sett husbundet på grunn av sykdom er det å dra til og fra et bibliotek for å låne bøker en luksus jeg ikke har råd til. Selv om Deichmanske ligger «rett nedi gata» her ja, som noen så hjelpsomt påpekte.

Kredittkort kan jeg få, uten å møte opp noe sted for å legitimere meg. Men å sende meg et bibliotek-kort eller la meg låne en elektronisk bok uten personlig oppmøte med legitimering (husk bilde!) – åh nei du, der drar vi grensen gitt.

«Dersom du registrerte deg som låner via bibliotekets nettsider, må du selv huske å be om å få et lånekort når du besøker biblioteket, før du får lånt.

Fortell personalet at du har registrert deg på nettet, og vis legitimasjon, så får du utdelt ditt lånekort.»

Jo takk du, jeg må vel komme meg på dette biblioteket da, en eller annen gang når formen tillater det og jeg ikke har noe viktigere jeg burde ha prioritert (venner, leger, handling), noe som tilsier sånn cirka aldri.

GRRRMMMFF…. Det er ikke rart jeg tyr til Amazon vettu!

ebokbib5

PS: Jeg har ikke gitt meg helt enda, nå har jeg sendt e-post til Deichmanske og spurt om det går at jeg scanner inn passet mitt (eller hva som helst egentlig, jeg gjør det de krever), og at de kan sende meg kortet i posten.

Share.

About Author

19 kommentarer

  1. Huff, det skal ikke kunne være enkelt nei. Skulle tro at når du har fått lånenummer mm skulle det være greit, en bruker jo ikke kortet på nettet? Ellers må de da kunne sende det vel, molbo spør du meg.
    Drammen bibliotek var jo tidlig ute med et prøveprosjekt med ebøker, men det har sagt stopp, nå er det ingenting 😮
    Siden jeg bare leser bøker på norsk blir det nå til at jeg kjøper ebøker på tilbud i stedet. Så de nyeste blir det ikke mange av men…
    Det er de der avtalene de gjør som begrenser antall utlån, tror de kan låne ut kun 3 av hver. Så her overfører man gamle ordninger til en ny teknikk som egentlig ikke burde ha grenser.
    Med Amazon og Kindle er det jo mange som leser bare engelske bøker, det er jo trist både for norske forfattere og norsk språk generelt. Heldigvis kommer flere og flere med mulighet til å sende rett til Kindle fra nettbokhandleren.
    Skulle tro at i en by som Oslo hvor sikkert mange ikke kommer seg til biblioteket kunne være litt fleksible. Ønsker deg lykke til, prøv å overbevis dem i stedet for å bruke tid og krefter på å komme deg dit.

    • Nei, man bruker jo ikke kortet på nett. 🙂

      Og det er nettopp det som er noe av poenget mitt: Jeg kan bestille kredittkort på nett, jeg kan levere selvangivelsen og opprette en bedrift via Brønnøysundsregisteret UTEN å møte opp noe som helst sted for å legitimere meg. Kom da ikke og fortell meg at det ikke er mulig å i det minste få sendt meg et lånekort til biblioteket i posten. (Jeg tilbød dem å scanne passet mitt og sende dem, men de ville ikke ha det heller..)

      Det virker ganske lite gjennomtenkt, rett og slett.

      Men jeg har fått tilbakemelding fra de som lager appen, og dette styres av bibliotekets utlånsreglement. Så nå har jeg sendt mail til biblioteksjefen, og så får vi se hva som skjer.

      Dette handler jo ikke bare om meg, det er rett og slett en prinsippsak: Hvis tjenesten skal være tilgjengelig for ALLE, så må de ikke stille krav som vi som har store funksjonshemminger ikke klarer å oppfylle, for å få lov til å bruke tjenesten.

      Synd å høre at biblioteket ditt ikke tilbyr lån av ebøker da. 🙁 Jeg skjønner at dette er et felt som er ganske nytt for bibliotekene, men de burde virkelig hive seg på det. For det er som du sier: Det ender med at man leser engelske bøker via Amazon og Kindle i stedet, når det blir vanskelig å få tak i norsk litteratur digitalt.

      Jeg håper jo at mailen min til biblioteksjefen blir lest nå, og så er jeg ikke fremmed for å kontakte for eksempel FFO eller andre interesseorganisasjoner heller. Jeg synes nemlig ikke at tilgang til å låne bøker er en «liten sak», og vi som av ulike grunner ikke kommer oss på biblioteket skal ikke utestenges!

    • Ikke bare en løsning som passer MEG, men som passer ALLE som av ulike grunner har et funksjonsnivå som gjør det vanskelig å komme seg på biblioteket før de kan låne bøker digitalt. 😉

  2. Jeg har testet denne appen (er nemlig en av dem som klarer å slepe mitt skrantne legeme til et fysisk bibliotek nå og da 😛 ), men det skuffende er å reservere en bok, vente mange uker, så få epost at boken er klar til henting, for så å få en diffus feil og alt går tilbake til utgangspunktet. Reservere på nytt, vente, etc.

    Og hos meg går det ikke an å bli kvitt bøker du har lånt før utlånstiden går ut av seg selv. Og man får bare låne to bøker samtidig, så hvis det viser seg at den jeg lånte ikke var noe for meg, så må jeg vente ut ukene. Ved å sveipe får jeg frem «forny» og «lever» (noen ganger «slett»), men «lever» er ikke responsiv.

    Denne appen kan nok bli bedre. Men det er jo en start?

    • Takk for at du deler dine erfaringer! Det virker kanskje som om de har en del utvikling igjen før de kan nå opp til «Kindle-nivå»? Men så er den jo også ganske ny, så forhåpentligvis skjer det forbedringer. 🙂

  3. Dette er jo tragikomisk! De har nettløsninger for å gjøre ting enkle, blant annet for funksjonshemmede. Også gjør de registreringen enda mer tungvint enn om nettløsningen ikke var der.

    Jeg håper du får gehør, og at denne glippen (for det håper jeg det er) rettes opp.

    Jeg er også rimelig sikker på at de fleste ME-syke vil støtte deg i denne saken 🙂

    Stå på!

  4. Ja – *ler* det virker lite gjennomtenkt. Og som du sier får man alskens kort tilsendt, men ikke et slikt da tydligvis. Håper brevet ditt fører frem.
    At en elektronisk bok et på utlån var virkelig ny informasjon for meg… *ler* igjen
    Håper det ordner seg – fin kveld til deg!

    • Det er noe helt spesielt med lånekort på biblioteket vettu. 😉 Mer verdifullt enn kredittkort! 😀

      Men at ebøker nå kommer på utlån er jo meget bra. Absolutt!

      Ha en fin uke videre <3

  5. Å, men dette virket så oppløftende, ikke viste jeg at vi kunne låne via en app – også poff – ble den gleden bittelitt borte igjen. Om å gjøre å lage vanskeligheter.. men er man da knyttet til ett nærbibliotek, eller gjelder denne appen kun for osloinnbyggere?

    • Jeg tror det gjelder for flere steder og biblioteker ja, for da jeg gikk inn i appen måtte jeg visst velge fylke og hvilket bibliotek jeg ville være tilknyttet. Nå er hukommelsen min litt på en snurr her visst, så helt klart har jeg det ikke for meg. Men hvis DU har lånekort, så kan du jo prøve? 🙂

  6. Jeg synes det er så utrolig trist at du har en slik opplevelse! Jeg leser i eBokBib hver eneste dag og har det kjempefint. Det har virkelig gjort at jeg leser flere bøker. Og jeg synes det gjør det så vanskelig, for hva skal man da si? Skal biblioteket lansere løsninger som ikke er helt ferdige, og heller være på’n der det skjer – eller vente til man vet at man har en skikkelig god løsning?

    Jeg vet ikke. Håper du får låne uten å møte opp!

    • Tja… nå har ikke dette noen ekstremt stor betydning for min hverdag, så jeg er jo forsåvidt glad for at det tross alt er lansert en app med utlån av ebøker. 🙂

      Det er vel mer at jeg snakker ut fra en interessegruppe og at det er noe å følge opp på litt prinsipielt grunnlag, i hvertfall nå.

      Ellers har jeg nyss fått e-post fra biblioteket om at de kan komme hjem til meg med signeringspapirer og lånekort, så for MEG ordner det seg i alle fall på et vis. 🙂

      • Så fint at du skriver om dette, Cathrine. Jeg har ikke prøvd appen men har fått med meg resten av det du skriver, men, nå ble jeg nysgjerrig…Det er jo veldig fint at de kommer hjem til deg, men da lurer jeg på hvordan det blir med oss som bor på landet? De reiser nok ikke milesvis fra Deichmanske, men lurer på om det er mulig å få unntak ved å gå til det lokale biblioteket? DET hadde vært noe.

        Ellers er ordningen litt snau, synes jeg, og litt utdatert. Håper bransjen klarer å finne løsninger som er bedre. Ut i fra det som har vært skrevet om denne ordningen så langt ser det ikke ut til at vi får et bedre EBiB tilbud med det første. Tror Amazon osv. er de som vinner på dette også en stund framover.

        • Jeg tror nok reaksjonen fra biblioteket KAN ha noe med å gjøre at jeg har laget litt «oppstyr» i sosiale medier (med tusenvis av følgere)… 😉

          Men så har jeg også fått tilbakemelding om at det er en erfaring/innspill de skal ta med seg videre. Det er i hvertfall noe, og gir håp om en litt mer brukervennlig løsning.

          Dessverre synes jeg å se at dette er en trend: Private aktører kommer raskt på banen med gode, kundevennlige apper og andre digitale løsninger, mens de offentlige ofte henger laaaangt etter. 🙁 Pengespørsmål?

  7. Jonas Svartberg on

    Hei, jeg heter Jonas og jeg jobber på Deichman. Jeg har vært med på å etablere utlånstilbudet for ebøker her på biblioteket.

    Veldig interessant å lese denne bloggposten. Og jeg skjønner veldig godt dine frustrasjoner når du ikke får lånt ebøker, bare fordi du ikke har vært innom for å signere et lånereglement. Digitale tjenster bør fungere mer smidig enn som så!

    Jeg er veldig glad for å høre at det i hvert fall ser ut som om det løser seg for deg i denne omgang.

    Våre nåværende låneregler er laget før det ble mulig å låne ebøker på biblioteket, og dermed er det ikke tatt høyde for at dagens ebok-lånere ikke nødvendigvis er brukere av det fysiske biblioteket. Og en låner er altså ikke en låner før signaturen og legitimasjon er på plass.

    Det å endre lånereglene våre er en nokså tidkrevende prosess fordi det må gjennom en juridisk og byråkratisk prosess, men vi tar nå i hvert fall opp saken til diskusjon internt.

    Og så håper jeg at du får en bedre opplevelse av våre tjenester i fremtiden, både på nett og i de fysiske bibliotekene våre. Og fortsett med å være en «krevende» bruker!

    • Hei Jonas!

      Tusen hjertelig takk for at du har tatt deg tid til å lese og legge igjen en kommentar her!

      Nå ser det for det første ut som at denne historien får en lykkelig slutt for meg personlig – neste uke får jeg antagelig noen fra dere på besøk slik at jeg får signert det som trengs av skjema.

      Dessuten synes jeg at det ble en veldig interessant diskusjon om dette. Jeg har fått mange tilbakemeldinger og hatt diskusjoner både her på bloggen, på Facebook og Twitter. Det er godt og prisverdig å se at dere også følger med!

      Jeg tror alle som leser om denne saken nå forstår at dette er en tjeneste som er i utvikling, og å høre at mine tanker og opplevelser om dette kan bidra til å være et innspill i videre diskusjoner og planer gjør at jeg føler jeg har oppnådd det jeg ville.

      Dessuten har jeg lært mye om prosessen med ebokutlån og utvikling av lånereglementer! Som du sier er det ikke i dagens lånereglement tatt høyde for at dagens ebok-lånere ikke nødvendigvis er brukere av det fysiske biblioteket. Jeg håper dere finner en løsning på dette når dere får revidert lånereglementet, selv om det er en tidkrevende prosess.

      Jeg gleder meg til å komme i gang som låner om ikke lenge, og å bli en flittig bruker av e-bøker fra biblioteket. 😀

      Takk!

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.