Jeg er sikker på at Elisabeth Norheim terget på seg en god del skolefolk (og andre) da hun på bloggen sin påpekte det ironiske i at det nå er superstrenge regler for å få fri fra skolen, men at skolen selv starter skoleåret med å sende hjem elevene fordi de ikke har undervisningsopplegget klart.
Jeg må bare le, for skolefolkene fremstår virkelig som stivbeinte. Ungene skal starte skoleåret allerede torsdag 5. eller fredag 6. januar ja, her skal det ikke være mer fri! Men undervisningsopplegg? Neeeei….. Det er vel bare oppmøtet som er viktig?
Jeg skal ikke dra akkurat denne saken videre, men fortelle en historie jeg kom på som handler om noe av det samme.
Det var etter videregående og jeg ville forbedre karakteren min i et fag. Jeg søkte og fikk plass som hospitant i en klasse, og skulle følge opplæringen sammen med dem på vanlig måte og få standpunktkarakter. Det var greit det, jeg likte faget og klassen var hyggelig. Så vidt jeg husker var det rektor på skolen som var faglærer.
Så en dag fikk vi beskjed om at neste undervisningsøkt – første dobbelttime onsdags morgen – kunne ikke læreren være til stede. Men vi måtte likevel møte opp på skolen, og så skulle vaktmesteren komme og føre fravær og «passe på oss» mens vi satt der og gjorde oppgaver i henhold til ukeplanen.
Hva!? Dette gjorde meg ikke særlig blid. Skulle jeg stå grytidlig opp for å bruke penger på buss til skolen, bare for å sitte og regne oppgaver jeg like gjerne kunne ha gjort hjemme? Det ble en ganske heftig debatt mellom læreren og meg om dette, hvor jeg utbrøt at «jeg er her for å få videregående opplæring, ikke oppbevaring!»
Men logikk var ikke spesielt populært, vi skulle gjøre som vi fikk beskjed om og ellers holde kjeft, og i hvertfall ikke motsi selveste rektor!
Jeg aner ikke om vaktmesteren kom og tok fravær på klassen den dagen. Jeg satt godt plantet i sofakroken min med en varm kopp kaffe og regnet oppgaver. Rebelsk som jeg er. 😉 Vi ble liksom aldri særlig gode venner etter dette, rektoren og jeg… Merkelig det der.
6 kommentarer
Haha.. sånn kan det være, ganske teit og prinsippielt. Sånne tilfeller må vi bare opponnere mot.
Bra svart av deg!
Og jeg mener også at skolen må ta seg selv seriøst. Vi trenger ikke skoledager til å ta klassebilder hvert år eller til å rydde eller til å bare fylle pultene nok en dag. På skolen skal det være undervisning, ikke oppbevaring. Vente kan man gjøre et annet sted.
Ja, jeg mener at man skal opponnere litt når reglene blir så firkantede og urimelige.
Skolen SKAL være seriøst, og å bare ha dager for å fylle pultene er jeg rett og slett i mot. Jeg tror ikke det lærer elevene gode ting om hva skolen er. Jeg tror de tar skolen mer seriøst når de opplever at skolen ER seriøs. Selvfølgelig skal man ha annet enn _bare_ undervisning også, men ikke _oppbevaring_.
Registrerer at Elisabeth Norheim omtales som «sinnablogger» og ser at hun har «provosert» omverden med spissa «rett fra levra» -innlegg tidligere. Oslo og Bergen har innført et ganske rigid regime mht til fraværsreglement som i stor grad er politikerinitiert. I resten av landet virker det som om det går greit med et med » de gamle reglene» hvor man kan snakke sammen og få lov til å tenke helhetlig innenfor visse grenser og med gjensidig ansvar og tillit. Når det kommer til «oppbevaring» framfor » opplæring» er det jo ofte slik at manglende vikar ( kvalifisert eller ei) henger sammen med sviktende vikarbudsjett dvs manglende økonomiske midler (les; politiske prioriteringer) I den videregående skolen hvor min datter går, gir man ofte elevene fri ved sykdom ( nå skjer det heldigvis det sjelden) Når det kommer til skolens innhold er det lite » kos» og stillstand. Ved min datters skole har det vært fullt trøkk mht til innlevering og prestering fra 1.desember – og til juleferien. Siste framlegg holdt hun i siste time dagen før skoleslutt. Og full skoledag med forventet innhold fra dag 1 etter ferien. Ellers vet vi at elever er forskjellige og at «kos» er viktig mht til trivsel, trygghet og godt samspill i læringsgruppa. Jeg er veldig glad for at vi i Norge tenker mer helhetlig på eleven og at forskjellige elever får muligheten til å hevde seg på forskjellige arenaer mht både teoretisk og praktiske fag osv…Ja, ja…det var vel et forsvar for den norske skolen 🙂 Ha en fortsatt god dag 🙂 Lilja
Takk for et godt innspill! Jeg har skrevet litt om hva jeg mener om innføringen av Oslo-skolens nye regler før: http://www.serendipitycat.no/?p=9849
Det er klart det oppleves som usammenhengende og kanskje urimelig når foreldrene på den ene siden får beskjed om at det på ingen måte skal gis ekstra fridager, samtidig som de møter en skolehverdag med mange vikarer, manglende innhold og «oppbevaring». Skolen kan ikke forvente å få respekt for sine strenge fraværsregler så lenge de ikke klarer å levere et fullverdig skoletilbud!
Jeg leste henne ikke, men jeg tror at det nok forekommer «tomme timer», rett og slett grunnet den kommunale eller fylkeskommunale økonomi.
Det bør ikke forekomme. Men det er dessverre slik at økonomien styrer skolene. Og er det noe som kommer på tvers, slik at det er behov for vikarer, finnes det svært ofte ikke penger til dette.
Oppbevaring? Det er det også. Opplæring? Det er det også. 🙂
Men ingen skole er den annen lik. Selv om man har enhetsskole og fagplaner «fra oven».
Så der var jeg på viddene igjen.
Håper du har gode dager. 🙂
Ikke bare på viddene, Mormor! 🙂