Jeg har fått en henvendelse fra en polsk kollega, og skal sette i gang og søke på dette selv. Men siden jeg vet at det sitter mange dyktige og kunnskapsrike folk der ute, skader det ikke å slenge inn en oppfordring her også.
Saken er:
– Hun har kjøpt et babysjal på en norsk nettside (vi lar navnet ligge foreløpig…).
– Sjalet har ikke kommet frem, og nettbutikken hevder at det er sendt, og at det ikke er noe de kan gjøre. De har sendt sjalet som vanlig post, og uten tracking-nummer. (Kløner, sier jeg.)
– Kan hun (altså kunden) kreve at de dokumenterer forsendelsen? Hun har altså betalt (online) for en vare som ikke er mottatt, og nettbutikken fraskriver seg alt ansvar.
– Vi er gjerne på jakt etter lover, forskrifter, reguleringer etc. som sier noe om dette, som hun kan bruke ovenfor nettbutikken, så hvis du vet noe om dette feltet er vi takknemlig for kommentarer!
Vi får se hva vi finner ut av – jeg rapporterer tilbake om saken med det tapte sjalet! 😉
8 kommentarer
Beste råd: Ikke ta saken selv. Rapporter til kredittkortselskapet at man har betalt men ikke fått vare og man betrakter det som svindel. Kredittkortselskapet betaler tilbake til kunden.
@TG
Takk for kjapt svar, meget mulig at dette er den beste og eneste løsningen. Vanskelig for en utenlandsk kjøper å orientere seg i norsk lovverk og prøve å få noe ut av vrang nettbutikk.
Det der gjelder uansett. Nettbutikken kan på sin side nå sitte og tenke at de har en kunde som forsøker å snyte dem og at hun har motatt varen.
Det er klønete av dem å ikke ha sendt med registrert post, på den annen side er det veldig dyrt og kan avskrekke kunder. Jeg tror ikke hun har noen spesielle rettigheter utover å forsøke seg på å klage. Desverre.
@Delirium~
Ja, det er sant. Vanskelig å bevise noe som helst egentlig.
Nja. Så vidt jeg husker forbrukerkjøp (noen år siden nå), så er dette selgers problem. Levering skjer nå kjøper overtar tingen, og selger bærer risikoen* frem til levering skjer. Dersom selgeren ikke har forsikret seg mot risikoen, gjennom transportforsikring eller sikret/sporbar sending, er det ikke kjøper som skal lide for det.
Prøv en klage med henvisning til forbrukerkjøpslovens §§ 7, 13 og 14.
Mvh førtiprosentstudert jussrøver
*Betyr at det er selger som må bære tapet dersom tingen skulle skades eller komme bort før levering skjer.
(Ellers er det jo glimrende hvis kredittselskapet betaler ved svindel. Kan være det letteste. Men min erfaring er at klager gjerne tas til følge dersom man argumenterer saklig og kjenner rettighetene sine.)
@Strekker
Takk Strekker, rådene dine overbæres sporenstreks! 😀
Jepp. Dette er også en av grunnene til at man bør la butikkens ansatte enten levere eller i det minste plassere tingene i evt. befraktningsmiddel – ettersom du ikke overtar varen før den faktisk er plassert ombord (du har overtatt ansvaret for transporten). Det var en sak ang. dette for et års tid (muligens litt mer) tilbake – en person hadde en krangel med en av norges større el-kjeder om hvem som hadde ansvar når TVen hans hadde gått i bakken før han fikk den inn i bilen/opp på tilhengeren.
Ettersom kunden selv hadde stått ansvarlig for frakten fra butikken til bilen, og selv lastet ombord, så ble kjøper stilt ansvarlig, og fikk ikke noen ny vare. Det ble dog kommentert at butikken burde tilbudt å hjelpe kunden frem til bilen, og plassert varen korrekt og evt. hjulpet til med sikring.
Når det gjelder forbrukerkjøp over nett, så er det (heldigvis) selger som har ansvaret til kunden har hentet ut pakken på Posten. Derfor er det også smart å sjekke pakker PÅ Posten, når de hentes, for å avdekke evt. skader under transport. Gjerne med en post-ansatt som vitne.