Det er kanskje bare en liten ting, men det forbauser meg stadig hvor korttenkte enkelte kan være.
Jeg ringte opp en offentlig etat og etterlyste en tilbakemelding. Forbauset kom det fra h*n i andre enden: Ja, men jeg har jo ringt deg, men du tok jo ikke telefonen!
Oh no, var jeg faktisk ikke tilgjengelig på telefonen akkurat da du ringte? Synd det, men det er en grunn til at jeg har telefonsvarer vet du. Og ringer du fra skjult nummer i tillegg, uten å legge igjen beskjed, skal det godt gjøres at jeg gjetter meg til at du faktisk har ringt.
Såh, mine enkle regler:
– Ring meg gjerne.
– Ikke svar = legg igjen beskjed hvis jeg skal ringe deg tilbake.
– Hvis ikke beskjed = jeg forventer at du prøver igjen.
Er vi enige da?
(Og ikke vær furten hvis du ikke får svar hvis du ringer noen!)
8 kommentarer
… eller ring i det minste fra et nummer som kan sjekkes opp mot telefonkatalog, eller send en SMS med «hei, jeg forsøkte å ringe, kom ikke frem, vennligst ring med på XX XX XX XX – dette er <personnavn»…
Jeg blir like irritert hver gang jeg mottar samtaler fra skjulte nummer, eller telefoner der man ringer fra nummer som ikke er registrert…
Ja! SMS glemte jeg å skrive om, det krever og koster så lite i dag å sende en SMS med «Kan du ringe meg tilbake?» om det faktisk er noen man vil. Dessverre er det jo fortsatt en del bedrifter og etater som ikke har mulighet for dette. De burde i det minste ha et meldingssystem for å sende info på SMS via nett kanskje?
etter at mobiltelefonen og nettet og nettet på mobiltelefonen ble det nye paradigmet har det utvikla seg en kultur hvor det til enhver tid forventes at man er nettopp tilgjengelig. Dette er usunt.
Viljars last blog post..Ute til lunsj…
Nemlig. Og for meg er det ikke noe mål å være tilgjengelig hele tiden heller. Jeg skrur av lyden og legger vekk telefonen noen ganger når jeg ikke vil bli forstyrra. Det er nettopp derfor man har tjenester som mobilsvar og SMS.
Dessverre har jeg opplevd, spesielt fra offentlige etater faktisk, at de blir nærmest perplekse over at du ikke sitter klar til å svare på akkurat _deres_ telefon!!
Eg jobbar i ein offentleg etat, og dette gjeld sjølv INTERNT i etaten! Dei lurer på kvifor eg ikkje har ringt dei tilbake, men dei ringer frå skjult nummer, og det kjem ikkje opp internt heller. Teit, men slik er det. Men då kan dei i det minste sende meg ein mail? Det var vel meg dei ville ha tak i? Edemuli…
Alt godts last blog post..Janssons fristelse
Aaaargh!!!! Åh sånt bare irriterer meg!! Det er egentlig SÅ LETT å kommunisere med hverandre i dag om man bare tar tak i de verktøyene som finnes!!!
Nemlig! Nå vet jeg ikke om det var NAV som tøyset med deg nå, men når det gjelder NAV vil jeg bare røpe at vi kan sende sms til brukerne våre fra vårt intranett. Svært lettvint. Så vet dere det i tilfelle dere skulle møte på teknologisk fomlende saksbehandlere.
*hirrhirr*
Britt Åses last blog post..Skoddeheim på vikende front
Det er jo en veldig smart løsning da!! Akkurat sånn som man burde ha, og skal ha det i minne i forhold til NAV 🙂