I dag har også jeg fått svar på e-posthenvendelse som en følge av blogg-kampanjen. Coca Cola sier som følger:
——
Hei og tusen takk for henvendelsen din.
Det er et svært viktig tema du tar opp, og selv om dette ikke er en norsk utfordring, men en internasjonal problemstilling, får du likevel herved vår generelle holdning til Kina/Tibet-problematikken.
For det første er vi i The Coca-Cola Company dypt bekymret for situasjonen i Tibet. Vi vet at alle involverte håper på en fredelig løsning på problemet.
Generelt mener vi at sponsorer ikke skal kommentere politiske situasjoner i individuelle nasjoner, derfor velger vi å ikke ta en aktiv part i den mediestyrte debatten. Men som den lengstværende sponsoren for den Internasjonale Olympiske Komité er vi overbevist om at de Olympiske Leker er en sterk drivkraft for en positiv utvikling i arrangørlandet. Siden 1928 har vi støttet de Olympiske Leker uavhengig av hvor de har vært avholdt, hvor vi har opplevd de kulturelle, økonomiske og sosiale gevinstene de bringer til arrangøren og landet.
Vi fortsetter med å støtte fakkelstafetten, som bringer den unike muligheten til å dele de olympiske verdiene samhold, stolthet og inspirasjon til mennesker i hele verden. Også i Kina.
La oss sammen håpe på en fredelig og god løsning på problemene du beskriver.
Med vennlig hilsen
Coca-Cola Norge AS
—–
Har ikke så mye å si til dette annet enn at det er jo et lite betydningsfullt standardsvar, men at de i alle fall svarer. Forøvrig henviser jeg til HHS’ kommentarer til samme mail…